Less artsy, more fartsy!

Idag fick Arga Greken den alldeles briljanta idén att gå och kolla på Nick Brandts fantastiska utställning On This Earth, A Shadow Falls” på Fotografiska i Stockholm. Jag har i väldigt många år beundrat hans drömska fotografier av vilda djur och såg fram emot besöket. Att det idag var sista dagen för utställningen höjde stressnivån lite men jag hade fortfarande en alldeles acceptabel nivå av Zen i kroppen.

Så vid 17 tiden satte jag fart mot Slussen. Där började utsugningen av den lilla positiva energi som finns i min kropp! Snälla, åk röda linjen mot Norsborg i rusningstid! I dare you! I double dare you!

Inpackad som en prilla snus med lukten av pack på min kropp så kom jag i alla fall fram till Slussen. Oh arma Slussen! Detta Sveriges rektum! Stinkande, fula cementblock! Med ett myller av stressade insekter som springer som tokiga för att hinna med sina bussar så att de hinner hem för att fortsätta sin själlösa kväll på hemmaplan.

Så efter åkturen och den kalla promenaden till Fotografiska så kan ni tänka er att mitt humör inte riktigt var i topptrim. Väl framme vid ingången så ringlar sig en 50 personer lång kö som uppenbarligen var svårhanterlig för personalen då den rörde sig med minimal takt. Detta samtidigt som Kenneth eller Håkan eller vad mannen nu hette gnällde om att han minsann redan sagt att man kunde gått vidare till den främre kassan och uff och puff vad jobbigt det var att köa! Tänk om tavlorna sprang sin väg…

Väl inne så var fotografierna fantastiska och upplevelsen kunde kanske fått lite upprättelse…trodde jag…det var då magsåret slets upp som om det var bundet till skenande hästar! Utställningen är full av en majoritet av Artsy-Fartsy kvinnor med baskrar som högljutt skulle pracka på andra sina åsikter kring fotografierna. Kolla på kontrasten, han har placerat dem såhär därför att ge balans till bilden, kolla skärpan, tanken med bilden är si eller så. DÖ konstkärring!

Ok, detta är min uppfattning om konst och främst fotografier: Konst är till för att stilla avnjutas och känslorna som konsten väcker ska man på en utställning hålla inom sig! Låt bli att pracka på andra vad du tycker eller hur du uppfattar det som ställs ut. DU kanska totalt förstör någon annans upplevelse. Deras känslor är kanske inte alls de samma som du har.

Jag avvek i alla fall från utställningen och gick upp några våningar för att se de övriga utställningarna. Det var avklarat på ett fåtal minuter. En utställning var en massa bilder på fräna former som var lika upphetsande som ett glas ljummet vatten och den andra utställningen var från nån fotograf som enligt informationen hade tagit en massa random bilder på folk hon kände (och lite folk från gatan). Det var massa bilder på nakna kroppar som ska vara provocerande antar jag, men som var av modellen ”har-du-sett-det-en-gång-har-du-sett-det-en-gång-för-mycket”. Kunde i alla fall konstatera att fotografen verkar känna mycket knarkare och uteliggare…

Sakta påbörjade jag att plöja mig ut genom pöbeln och promenerade sakta tillbaka mot tunnelbanan.

Väl på tunnelbanan kom dock händelsen som faktiskt fick mig att dra på smilbanden lite. Två tonårstjejer som är som tonårstjejer är mest. Lite gulligt småblåsta. Den ena tjejen hade precis…och lyssna på detta…gjort en ”höft-piercing”. Hon halvlåg i sitt säte och lyfte upp tröjan för att flasha det gulliga manga-plåstret (som ett Kalle Anka-plåster men med manga-figurer) som jag antar att de ger ut nu på tatueringsställena. Hon verkade ha väldigt ont och gnällde om att det stramade samtidigt som hon och kompisen high-five:ade i stort sett hela resan. Ett av deras bästa uttalande var följande: ”Asså ärligt folk gör piercing i läppen och sånt men vi är så jävla störda så vi gör höft-piercing, ärligt asså!”

Girls, you just made my evening :)

Taggad , , , ,

One thought on “Less artsy, more fartsy!

  1. karl.kastrull skriver:

    Håller helt med, konstpack kan förstöra en alldeless fin museumbeskök.
    För övrigt tycker jag att slussen borde jämnas med marken och namnet strykas ur alla böcker.

Kommentera

